Resultaat enquête na Russische Buurt bijeenkomst “handhaving” 12 maart ‘19 OBS de Dijk

Na de informatiebijeenkomst over handhaving hebben we een enquête gehouden. Hierbij vind je de resultaten van die enquête. Het inhoudelijke verslag van die avond laat helaas nog even op zich wachten. Maar echt, het komt er aan! Het duurt echter langer dan gewenst omdat we de antwoorden helemaal goed verwoord willen hebben in het verslag.

Aantallen

We hadden ongeveer 65 bezoekers op de bijeenkomst. Daarvan hebben er 33 de enquête ingevuld. Daarnaast hebben 28 mensen die niet op de bijeenkomst waren de enquête ook ingevuld. Van die 28 waren er 22 niet omdat ze niet konden, 4 wisten het niet en 2 hadden geen interesse (meer).

Beoordeling – cijfer

De avond zelf kreeg gemiddeld een beoordeling van gemiddeld 7,8 (op een schaal van 1- 10). Eén persoon gaf een onvoldoende: een 4. Verder dus alleen maar voldoendes met vooral veel 8-en en 9-ens, een enkele 6-en en wat 7-ens. Grappig was dat twee mensen die er niet waren toch een cijfer gaven: een 8 en een 10. Of zij vonden het initiatief gewoon goed, of ze hebben iets verkeerd ingevuld. Dat weten we niet, we hebben ze niet meegeteld.

Wat was goed en wat was minder goed

Opvallend is dat wat de ene niet goed vond, de ander weer als prima beoordeelde. Zo vonden meerdere mensen dat alles goed werd uitgelegd terwijl er één was die die antwoorden vaag vond. Meerdere vonden dat iedereen aan het woord kwam terwijl er één was die vond dat alleen de grote monden aan het woord kwamen.

Goed

Iedereen was het er over eens dat het goed was dat de burgemeester én de diverse handhavers aanwezig waren. Goed om te zien wie er nu in onze wijk werkzaam zijn. Ook de opkomst en sfeer vond men fijn. Fijn om te zien wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Een mooie samenvatting van de positieve beoordeling was de volgende zin: “Iedereen kwam aan het woord, gemoedelijke sfeer, interessante gasten, duurde niet te lang”

Minder goed

De rondvraag en interactie vonden sommige minder goed, terwijl er ook te veel persoonlijke ergernissen werden geventileerd. Dat laatste is uiteraard deels ook kritiek op ons als buurt zelf, maar dat is ook lastig te voorkomen. Men vond ook dat de nadruk te veel lag op de aanpak van criminele activiteiten en te weinig op verkeer en de andere, dagelijkse problemen. Dat klopt, aangezien de handhaving op met name “de panden” de aanleiding voor deze avond was. Daar lag inderdaad de nadruk op, maar kennelijk is er toch behoefte aan meer aandacht voor de andere zaken.

Organisatie, locatie, etc

Men vond de organisatie en de  locatie goed, maar een eigen locatie zou fijn. Stoelen en de koffie waren goed, alleen de verstaanbaarheid kon beter. Sommigen gebruikten de microfoon niet goed.

Oplossingen en intern melden

Niet alles kon of werd ter plekke worden opgelost. Vooral als iets niet helemaal binnen het loket van één handhaver ligt. Dan wordt het vaak lastiger. En dat is natuurlijk ook waar we als bewoners tegenaan lopen als we iets melden. Ook vragen bewoners zich af of handhavers zelf ook iets kunnen melden, waarom moet dat altijd bij de bewoners vandaan komen?

Deze twee problemen zijn lastig op een avond als deze op te lossen. Maar er wordt aan gewerkt, we willen met z’n allen dat meldingen en vragen altijd serieus opgepakt worden en dat gemeentemedewerkers ook zelf zaken gaan melden, zij lopen tenslotte ook door de wijk heen. Hopelijk in het verslag van de handhavingsbijeenkomst binnenkort meer hierover.

Meer bijeenkomsten?

Bijna iedereen wil wel meer van dit soort bijeenkomsten. Alle drie gegeven suggesties kregen ongeveer evenveel stemmen:

  • Hoe werkt de gemeente: 24
  • Financiën van de gemeente: 22
  • Preventie en veiligheid: 24


Overige ideeën waren:

  • Groenvoorzieningen, openbare ruimte (4x), over de voorzieningen, openbare ruimte, hondenuitrenplek, ontmoetingsplekken etc.
  • Ontwikkelingen in en om de buurt (6x), Hembrugterrein, Achtersluispolder, KPN gebouw, Kippenburg, info over herinrichting fase 3 ook voor niet bewoners van dat gedeelte, Gentrificatie, Buurtverbeteringen, Wat kan de buurt doen?
  • Vergunningen
  • Verkeer
  • Zwerf(vuil) (4x)

Wil je helpen?

Slechts 12 wilden niet helpen, 20 wel en 27 misschien. Sommigen gaven al direct aan waarmee (flyeren of schrijven) en andere hoorden graag wat er kon gebeuren.

En wat nu verder?

Antwoord op alle vragen

Zoals gezegd zijn we nog bezig met de uitwerking van het verslag. Daarin willen we ook alle vragen die vooraf gesteld werden goed beantwoorden. Dat kost helaas meer tijd dan we zouden willen, maar we werken er aan.

Intern melden en serieus nemen alle meldingen

Hoewel dit geen kritiek was op de avond zelf blijft dit wel een aandachtspunt. Het is sowieso onderdeel van de visie dat we als buurt, samen met de gemeente, goed en volwassen willen communiceren. Dat gaat niet altijd helemaal goed, dus daar zijn we absoluut nog niet mee klaar.

Hulp gevraagd voor nieuwe bijeenkomsten

Er is dus behoefte aan nieuwe bijeenkomsten. Maar daar hebben we wel hulp bij nodig. Ten eerste hebben we niet bij alle onderwerp-suggesties direct een beeld bij wat men zou willen horen van de gemeente. En, zijn er mensen die (met hulp van ons) deze avonden zouden willen organiseren?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s